Διδασκαλία των μαθηματικών, Μέρος 1ο

Στην τηλεοπτική σειρά Numbers ο καθηγητής των μαθηματικών, Charlie Eppes, βοηθά το FBI να εξιχνιάσει τα εγκλήματα χάρη στις εξειδικευμένες γνώσεις του και στην ιδιαίτερη δεξιότητά του. Θα μπορούσε κάποιος να αμφισβητήσει τον τίτλο της σειράς, αφού το σημείο αναφοράς δεν είναι οι αριθμοί αυτοί καθ’ εαυτοί, αλλά το πώς χρησιμοποιούνται για να επιλύσουν στην συγκεκριμένη περίπτωση διάφορα εγκλήματα. Στην πραγματικότητα η επίλυση θα μπορούσε να αφορά οποιαδήποτε προβλήματα στην κοινωνία ή στη φύση. Στο σύνδεσμο παρακάτω υπάρχει μια σκηνή της σειράς Numbers που αναφέρεται στην θεωρία παιγνίων και στην αρχή της θεωρίας του διλήμματος των φυλακισμένων (prisoner’s dilemma) σε πρακτικό επίπεδο.

 

Πραγματικότητα και τύποι

Ο καθηγητής μαθηματικών Dan Meyer αναφέρει τα εξής στο TEDTalk:
“Ενθαρρύνω τους δασκάλους μαθηματικών με τους οποίους συνομιλώ να χρησιμοποιούν τα multimedia, διότι έτσι μεταφέρουν στην τάξη τους την πραγματικότητα σε υψηλή ανάλυση και σε πλήρως έγχρωμη κλίμακα• διότι έτσι ενεργοποιούν το ένστικτο των σπουδαστών σε αυτό το προσομοιωμένο προς την πραγματικότητα επίπεδο διαχείρισης• μπορούν επίσης να ξεκινούν θέτοντας το πιο απλοϊκό δυνατό ερώτημα και ακολούθως να αναδύονται πιο συγκεκριμένα ερωτήματα κατά τη συζήτηση• οι σπουδαστές χτίζουν οι ίδιοι την πλατωνική διαλεκτική του προβλήματος.”
Αυτή την πρακτική χρησιμοποιεί για παράδειγμα η Kahn Academy και έχει δημιουργήσει μια εξαιρετική multimedia-πλατφόρμα για διδασκαλία και εκμάθηση των μαθηματικών.

“Εύρηκα!” Αρχιμήδης

Τα μαθηματικά για τους περισσότερους ανθρώπους δεν είναι και τόσο ευχάριστα. Όλοι θυμούνται πώς διάβαζαν σελίδα-σελίδα τους τύπους του βιβλίου και πώς χρειάζονταν να επαληθεύουν κοιτώντας τις λύσεις. Ήταν βαρετό! Σκεφθείτε όμως αν κάποιος αλλάξει την προοπτική και αντί να αναλώνεται σε αριθμούς και τύπους, να διαχειρίζεται πραγματικά προβλήματα για να επιτύχει μια λύση ή να προωθήσει μία πρόταση/άποψη, σύμφωνα με τον καθηγητή Charlie Eppes, όπως αναφέρθηκε στην αρχή του άρθρου. Οι μαθητές απεγκλωβίζονται από τη συμβατική σχολική τάξη, όπου κυριαρχεί η θεωρία του διλήμματος των φυλακισμένων (prisoner’s dilemma) και μαθαίνουν να λαμβάνουν τις δικές τους αποφάσεις με τη βοήθεια αριθμών και τύπων. Αυτό είναι μια συναρπαστική διαδικασία.

Παρακολουθήστε το ενδιαφέρον TEDTalk του Dan Meyer:

 

 

Αυτό ήταν το πρώτο μέρος από τη σειρά άρθρων για την αξιολόγηση της διδασκαλίας των μαθηματικών. Η προσέγγιση στο επόμενο μέρος εκκινεί από τις κύριες τάσεις εξέλιξης της εκπαίδευσης σήμερα.

 

Συντάκτης του άρθρου
LarsGöran Boström©

Bookmark the permalink.

Comments are closed